Verhalen voor de klas
Ook jij had zo’n docent die haar lessen vulde met anekdotes. Die je met verhalen zijn vak liet beleven. Die je door te vertellen meevoerde naar ver weg en lang geleden. Weet je nog?
In het moderne onderwijs is die aloude lerarenvaardigheid zeldzaam geworden en dat is jammer. Een verteld verhaal is een krachtige, aantrekkelijke en bovenal menselijke manier om informatie over te dragen. Een verhaal beklijft. Samen luisteren schept een band. Niet voor niets herinner je je de lessen van de docent die je inspireerde met mooie verhalen nog zo levendig.
Nu sta je zelf voor de klas in het voortgezet onderwijs als (aankomend) docent. En nu wil jij die docent zijn naar wiens lessen de leerlingen uitkijken. Lessen waarin ze heerlijk kunnen meedrijven op de golven van een goed verteld verhaal en je lesstof op die manier vanzelf opdoen. Vertellen is zo menselijk dat iedereen het kan. Jij ook. Maar vertellen voor de klas vraagt meer van je. In dit boek leer ik je hoe verhalen in elkaar zitten. Ik geef je een heleboel tips om ze goed te vertellen. Ik leg uit hoe verhalen in het menselijk brein werken en hoe je ze kunt inzetten in een didactisch proces.
Dat is een heleboel informatie. Maar het liefst wil ik je laten voelen hoe heerlijk het is als er dertig paar oren wijd open staan en dertig paar ogen naar je kijken om samen met jou een verhaal te beleven. Vertellen is heerlijk. Geniet ervan!
Toegang tot dit materiaal
Om toegang te krijgen tot het materiaal, vragen wij u om in te loggen of een account aan te maken.
Inloggen Account aanmaken