Leren in 5 dimensies - VO
Veel scholen in het voortgezet onderwijs weten de weg naar Leren in vijf dimensies te vinden. Leren in vijf dimensies vormt de praktijkuitwerking van jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar leren en onderwijzen. Scholen kunnen er dan ook direct mee aan de gang.
De Amerikaanse onderzoeker Robert J. Marzano ontwierp een praktisch model, Dimensions of learning, waarin hij de nieuwe inzichten uit de leertheorie vertaalde naar praktische instrumenten waarmee docent, docent in opleiding en leerling aan de slag kunnen. Het model onderscheidt vijf dimensies, die samen complexe leerprocessen beschrijven:
1. zin in leren krijgen: motivatie;
2. nieuwe kennis verwerven en integreren in wat je al weet;
3. die nieuwe kennis verbreden en verdiepen;
4. met die kennis onderzoek doen;
5. leren jezelf te reguleren: reflectie.
Toegang tot dit materiaal
Om toegang te krijgen tot het materiaal, vragen wij u om in te loggen of een account aan te maken.
Inloggen Account aanmaken